Zon 13 jun, Amstelveen, 56km

Tent was weer drijfnat, maar ja, maakt weinig uit.
Inpakken en wegwezen. We fietsen eerst richting Leiden, door het centrum. Aan de andere kant van het centrum is het even puzzelen maar uiteindelijk vinden we weer een knooppuntenbord en kunnen we de verdere route bepalen. We duiken onder de A44 en de A4 door en meteen bevinden we ons weer in het groen.

Langs de Wijde Aa fietsen we naar Woubrugge waar onze laatste KMA nemen.
Even verderop bij een aspergeboer halen we asperges voor vanavond en dan is het redelijk rechtstreeks, via bekende wegen, richting huis.
In Uithoorn halen we nog even broodjes voor de lunch en daarna langs de Amstel naar huis. Om 1uur zijn we thuis.

Tassen van de fiets, slaapzakken op de droogmolen en de grootste meuk naar boven. Dan eerst even wat eten, douchen en dan kan de wasmachine aan. Tent drogen en zooi opruimen en afwassen

Binnentent op de droogmolen.

Dan zit de trip er op. 16 dagen fietsen, 1470km in totaal.
Het was leuk om te zien hoe mooi en afwisselend Nederland is. Je ziet de huizen veranderen, de landschappen. En het is altijd mooi weer 🌞

Zat 12 jun, Wassenaar, 104km

De eerste dag dat de tent en het grondzeil nog gewoon droog waren. 9 uur op de fiets.
Door de duinen en langs wat campings komen we in Goedereede. Echt nog een leuk authentiek plaatsje met oude huisjes en straatjes zonder massatoerisme.

Daarna steken we de Haringvlietdam over naar Voorne-Putten. We rijden langs de kust door tot we in Brielle uitkomen. Daar nemen we een KMA’tje en halen een haring en brood voor de middag. Via Rozenburg komen we bij de pont naar Maassluis. Vandaar rijden we langs de Nieuwe Waterweg, wind tegen, naar hoek van Holland. Onderweg komen we nog langs de waterkering.

Een imposant bouwwerk.

Ik loop nog even naar boven de heuvel op voor een overzichtsfoto. Zelfs dan lukt het niet in 1 keer en maak ik een panoramafoto.

Dat is de eerste keer dat dat nodig is. Normaliter heeft de iPhone juist teveel groothoek en verdwijnt alles in het niets. In een parkje in Hoek van Holland eten we de lunch.
Dan door de duinen naar het noorden. Monster, Den Haag en als toppunt Scheveningen. Wat een drukte. Volle terrassen. Daarna de duinen weer in is lekker rustig 😀.
Ter hoogte van Wassenaar slaan we rechtsaf. Boodschappen bij de appie en dan zijn we net na vijfen op de camping. Tent opzetten, thee, douchen en eten. Het was vandaag een zonnige dag, maar wel fris. Op de camping uit de zon gaan al gauw de warme spullen aan. Laatste nachtje in de tent, morgen weer op huis aan.

Vrij 11 juni, Ouddorp, 90km

We horen af en toe wat waterdruppels op de tent vallen. Het is condens dat uit de boom komt. Er hangt een zeemist en het is wat fris.
Binnentent er dus maar weer uit en de buitentent afdrogen. Om 9:00 vertrekken we richting Vlissingen. Dat is eigenlijk om de hoek.
We maken eerst een bocht richting het station en de veerdienst naar Breskens en draaien dan via de sluis de dijk op. Even later komen we dan bij het oude centrum. Is wel een leuk stadje en heeft ook nog de nodige verdedigingswerken.

We fietsen verder langs de kust soms op de dijk, soms onderlangs. We passeren Zoutelande (krijg nu dat liedje maar weer uit het hoofd) en west-Kapelle

In Domburg drinken we koffie maar ze hebben er geen Zeeuwse bolussen bij. Dan maar alleen koffie en we halen de bolussen bij de bakker ernaast. Het zijn er vier, maar die zijn zó op. Het gebied waar we doorheen fietsen is best gevarieerd. Dijk, bos, duin.

Zelfs Marga zegt nu dat Zeeland eigenlijk best mooi is.
We komen bij de Oosterscheldekering.

En hier hebben we gelukkig wél wind mee 😀

Aan de ander kant fietsen we eerst door een stuk bos om vervolgens bij Burgh-Haamstede uit te komen. We halen broodjes voor de middag en een stukje Brie. Een paar km verder op bankje eten we die op. In Renesse halen we de avond boodschappen en dronken nog een koffie op een terras. Eindelijk komt de zon ook een beetje door.
Vervolgens rijden we de Brouwersdam op. Je rijdt daar heel leuk op een fietspad bovenop de dam. Daardoor heb je uitzicht aan 2 kanten. Dan nog een klein stukje, langs een vuurtoren, naar de camping.
Boerencamping, net als gister alle voorzieningen. Tent, thee, nootjes, douchen, eten (wortels, krieltjes met de laatste mayo en zalm. Yoghurt aardbeien toe).
Na de afwas drinken we eerst een kop koffie en daarna lopen we nog even naar het strand.
We lopen naar de volgende strandafgang en weer terug naar de camping. Koffie, laatste bastogne koeken en boekje lezen.
Nog even een paar wijzigingen in de route uitzoeken omdat de ferry vanaf de Maasvlakte niet vaart in het weekend en omdat we naar een camping in Wassenaar gaan die enigszins uit de route ligt.

Don 10 juni, Middelburg, 94km

Lekker geslapen in een groot bed😀
We ontbijten nog even samen met Karin en dan pakken we de spullen weer bij elkaar en gaan op pad. 8:30u deze keer.

We rijden een stukje zuidwaarts en komen dan bij de Westerschelde uit. Blijft toch wel een mooi en imposant gizicht.

We fietsen een flink stuk bovenlangs de dijk.
Helaas wel weer wind tegen, maar het is goed te doen.

Je hebt een mooi uitzicht over schorren en slikken en omdat het laag water is zien we veel vogels. Op een geven moment zagen op een drooggevallen zandplaat zelfs een aantal zeehonden. Er stond ook een gratis en goede verrekijker zodat we ze goed konden zien. Leuk! Bij het kanaal door zuid-Beveland een mooi bloemveldje

En een stukje verderop een mooi uitzocht op een groot containerschip op weg naar de Antwerpse haven.

Echt een gigantische kolos.

Na zo’n 30 km komen we bij een “fietscafe” dat toevallig open is omdat een groep wielrenners had gereserveerd. Dan konden wij ook wel een koffie met appelgebak krijgen. Was alleen wel schandalig duur: € 6.00 voor 2 koffie en 2 appelgebak met slagroom 😁
We fietsen over dijkjes langs de nodig akkers waar van alles verbouwd/geteeld wordt.
Veel aardappels maar ook prei, kool en veel fruitbomen. In s’Gravenpolder halen we de boodschappen voor de lunch die we 10km verder, als we eindelijk een bankje hebben gevonden, nuttigen.
Tegen 3 zijn we in Middelburg. We lopen even door het stadje, halen wat fruit op de markt en drinken nog een koffie op een terrasje. Daarna naar de appie en door naar de camping.
Boerencamping met alle voorzieningen. Tent opzetten, thee, douchen.
Daarna een camping voor de laatste nacht zoeken. Valt nog niet mee, maar uiteindelijk vinden we we een bij Wassenaar die aangeeft dat er voor fietsers altijd plaats is. Moeten we alleen de route voor overmorgen nog even aanpassen. Eten: sperziebonen, aardappels en hamburger.
Kersen toe.
Afwassen, koffie, lezen, slapen 😴

Woe 9 jun, Bergen op Zoom, 82km

Omdat we vanavond in Bergen bij Karin en Remco slapen, proberen we de tent te laten drogen. Hij is behoorlijk nat van de condens.
De buurman komt ook nog een praatje maken. Hij maakt ook vaker van dit door tochten maar heeft ook in Amerika, Patagonië, Namibië en Nieuw Zeeland gefietst. Al met al zijn we dus ook pas om 9:15 op pad. We fietsen veel door bosgebied. Mooi stuk.
Het fietspad is alleen wel een fietsnelweg. Dat hadden ze leuker kunnen aanleggen.
In Ulvenhout nemen we de koffie en 10km verderop in Rijsbergen halen we de broodjes. Door nog meer bos en akkerland, waar ze nog lekker met de hand aardbeien plukken

komen we een klein stukje in België

Bij een kapelletje nuttigen we de lunch.
Dan nog 20km met hier en daar wind tegen naar Bergen.
Jeroen is thuis en laat ons binnen. We nemen even een kop thee die we in de tuin on de schaduw opdrinken. Douchen en even de stad in. Een beetje rondwandelen en een ijsje eten.
Daarna lopen we weer terug naar Karin na eerst nog even 2 flessen wijn voor de gastvrouw gekocht te hebben. Vanavond niet zelf koken 😀
Als Karin thuiskomt blijkt dat er nog wat boodschappen missen dus nog maar een keer naar de appie. Even een glaasje wijn en dan eten we taco’s.
Gezellig bijkletsen na 1.5 jaar Corona.
We liggen pas laat in het mandje 😴

Din 8 juni, Hilvarenbeek, 92km

Zonnig, strak blauwe lucht.
De eerste 20km rijden we door de “varkensstal” van Brabant. Veel boerderijen met grote schuren en een ammoniak-lucht. Het stukje langs de grote Peel is wel leuk 😀.
Daarna komen we op de Strabrechtse heide. Een mooi en redelijk groot natuurgebied.

We rijden hier dwars doorheen. Aan de andere kant is een restaurant met lekkere schaduw waar we ons dagelijks portie calorieën innemen aangevuld met 2 koppen cappuccino.
We hebben besloten om niet de route te volgen dwars door Eindhoven, maar de LF13 variant te nemen die er mooi bovenlangs omheen gaat.
Dat is toch aardiger dan alleen maar door stedelijk gebied. We rijden nu weer langs akkers en een flink stuk langs het Wilhelminakanaal.
Bij Best weer terug op de oude route waarbij we nog steeds merendeels het Wilhelminakanaal volgen. Tegen 13:30 stoppen we voor de lunch. Het vinden van een bankje viel niet mee, dus dan maar op de grond zitten. Broodje tomaat met ei, die we gister al gekookt hadden.
Als we weer verder fietsen dan volgt na 200m een bankje en daarna op korte afstand nog de nodige. 😏 Volgens mij valt er geld te verdienen met een app die aangeeft waar de bankjes staan én of ze nog vrij zijn. Moet te doen zijn met een druksensortje😀.
In Oirschot stoppen we even op het Vrijthof om een foto te maken van de basiliek.

Het is dan nog maar een kilometer of 10 tot aan Hilvarenbeek waar we de avondboodschappen doen. En dan nog 1 naar de camping. Wederom een SRV camping waar we een hoekje van het veld krijgen.

Het heeft toch wel wat die boerencampings. Er is altijd wel een onderkomen, een koelkast en wasmachine, en genoeg stopcontacten om e.e.a. op te laden.
We zetten de tent op om te drogen en gaan dan eerst douchen. Daarna kunnen de vuile kleren van vandaag in de was. Ik heb een waslijntje gemaakt van een paaltje naar mijn fiets zodat de spullen mooi in de zon kunnen drogen.
Het is nog te warm in de zon dus zitten we in de schaduw van een caravan onder een seringenboom.

We nemen nog wat mailtjes door en 1 daarvan is van Anne die aangeeft dat de sneeuwschoenwandeltochten (3*woordwaarde) voor 2021 alweer bekend zijn. We besluiten meteen maar een optie te nemen voor de “doorsteek door de Queyras”.
Tegen 7 gaan we eten. Maaltijdsalade metgebakken krieltjes en mayo. Toetje alweer yoghurt met aardbeien😀.
Na het eten lopen we nog een stukje het weiland in en daarna gaan we lekker zitten voor de koffie en boekje lezen.

Ma 7 jun, Nederweert-Eind, 92km

Vandaag een overwegend zonnige dag.
We krijgen kennelijk ook steeds meer routine want om 8:45 reden we al van de camping af.
De eerste 2 uur volgen we, overwegend wind mee, de Maas richting Roermond. Over de dijk en door de uiterwaarden. Ondertussen pakken we ook nog 2 keer een oversteekje met de pont mee.

In Roermond doen we eerst de boodschappen en gaan daarna op zoek naar een terras voor koffie met vlaai. Mooi dat ze dat niet hebben☹️.
“Meneer de meeste bakkers zijn vandaag dicht. Als u ergens wel vlaai kunt krijgen dan is hij óf van gisteren óf hij komt uit de diepvries. Maar ik heb wel warme appelgebak met ijs en slagroom”
Tsja, op een lege maag kun je niet fietsen dus dan toch maar de appelgebak en Marga een warme wafel met fruit.

Je vraagt je trouwens wel af wie die appeltaart dan vanochtend wél vers gebakken heeft. Of is hij misschien warm omdat hij uit de diepvries komt 🤔. Hij smaakte in elk geval prima .
Na wat gezoek vinden we eindelijk de goede weg die naar de brug over de Maas leidt en dan begint een zigzag-stuk tussen de maasplassen door. Nooit gerealiseerd dat daar zoveel water was. In Wessem zien we nog een grappig kunstobject dat gemaakt is ter herinnering van het feit dat het dorp zijn zelfstandigheid moest opgeven.

En even later lijkt het alsof we door de sneeuw rijden.

Vervolgens verandert het landschap in boerenland. Akkers met graan, bieten, prei, maar uiteraard ook aardbeien en asperges.
Tegen drieën zijn we alweer bij Nederweert. Bij de jumbo halen we de boodschappen voor het avondeten en dan nog 3 km naar de camping. Wederom een SRV-camping bij een boerderij.
De eigenaar zelf is er niet maar iemand van de camping wijst ons een plekje in de hoek waar we de tent opzetten. Thee, douchen en krantje lezen dat in de recreatie-ruimte lag.
Als diner hebben we vandaag asperges met ham en ei. Toetje: volle kwark met een doos aardbeien, goed voor de spieropbouw💪. Afwassen, koffie, lezen en weer rust pakken.

Zon 6 jun, Velden, 93km

Vanochtend wederom mistig.
Ontbeten onder het afdak en daarna extra trui aan en op pad. Door Nijmegen en vervolgens verder naar het zuiden. Langs de mokerheide Merendeels het water volgend.
Koffie in Gennip en verse broodjes bij de Jumbo.

Bij Bergen met het pontje de Maas over en we zijn in Limburg. We zakken verder door de Maasduinen. Ook een mooi gebied. Op een bankje aan de Maas eten we onze lunch.
We steken de Maas nog twee keer over met een pontje en tegen vieren doen we in Velden de boodschappen voor het diner. Ravioli deze keer.
De camping is een boerderij mini-camping met een fraai toiletgebouw. Er staan verrassend veel fietsers.

We doen ook meteen weer een was omdat ze hier ook een droger hebben.
Het is de hele dag bewolkt geweest maar nu begint zowaar hier ook het zonnetje door te breken. Eten, afwassen, was opvouwen, koffiedrinken, boekje lezen en slapen 😀

Zat 5 jun, Persingen, 90km

Het heeft vannacht een tijdje staan regenen maar geen onweer.
Vanochtend is het heel heiig en de zon laat zich niet zien. Dat blijft de hele dag zo. Het ziet eruit alsof het elk moment kan gaan regenen, maar dat gebeurt gelukkig niet.
De route gaat via Vorden waar we bij de plaatselijke fietsenmaker een nieuwe pomp kopen. Daarna richting het eerste pontje van vandaag bij Bronckhorst.

Van Corona en pinnen hebben ze hier nog niet gehoord. Alles gaat gewoon contant.
Aan de overkant in Brummen nemen we een kop koffie mét en daarna gaan we de Veluwezoom in.
Omhoog omlaag, over de Posbank. Bij de Posbank komen we Duco en Femke nog tegen. Die zijn ook een weekendje aan het fietsen, van Utrecht naar Enschede.
In Arnhem halen we weer de middagboodschappen en via het centrum steken we de Nederrijn over. Weer een ander landschap. We fietsen nu over rivierdijken. Bij Huissen hebben we het 2e pontje, weer terug de Nederrijn over.

Vervolgens lekker windje mee richting Pannerden om vervolgens bij Millingen het laatste pontje van vandaag te nemen.

Dan nog 10km door de Ooij polder naar Ooij voor de boodschappen. En dan de laatste 3km naar de camping. Een boerencamping, beheerd door een oude baas.

De tekst op het “toiletgebouw” past wel bij hem.

Tent opzetten, douchen, thee en alweer eten koken. Bietensalade en zoete aardappel.
Na de afwas staan we nog even een tijdje te praten met een jonge man die ook twee dagen aan het fietsen is. Doet hij wel vaker sinds hij kinderen heeft. Ook ‘s winters. Heeft hij af en toe een beetje rust ……
We maken nog een kort ommetje naar het “dorp” Persingen en daarna koffie en boekje lezen.

Vrij 4 jun, Vorden, 94km

Lekker geslapen in een ruim bed 😀.
Helaas was de keuken afgesloten en konden we niet bij de yoghurt voor onze muesli. Dan maar een paar crackers met hagelslag, ook lekker.
Alle zooi weer inpakken in de tassen en we zijn weer klaar voor vertrek. Juist op dat moment maken ze de keuken open, dus de yoghurt maar in de tas gedaan voor later. We zijn eigenlijk maar 10 minuten eerder weg dan anders: 8:50u.
In het eerste dorpje waar we doorheen komen zijn ze net de markt aan het opzetten. En ze hebben ook een fruitstal waar we eindelijk een keer aardbeien kunnen kopen. Die zijn elke keer al weg als we aan het eind van de dag in een winkel komen.
We fietsen door bosgebied in een boog om Enschede heen en komen dan op de campus van de technische universiteit terecht. Daar vinden we een bankje in de zon waar we yoghurt met aardbeien eten 👍

Vervolgens door richting Boekelo waar we nog even een cappuccino halen. En de boodschappen voor de middag.
Daarna slingeren we heen en weer naar het westen wederom over veel onverharde paadjes. Bij een watertje stoppen we voor de lunch

Brood met camembert, het restant van de aardbeien en een snee krentewegge toe.

In Barchem halen we de boodschappen voor het avondeten en dan is het nog maar 10 km door een mooi bosgebied naar de camping bij Vorden.
Wederom een natuurkampeerterrein; kleinschalig met een apart trekkersveldje waar we met 4 tenten staan.

Tentje opzetten, douchen, rhee drinken. De vaste routine. Oh ja, Ook nog nootjes eten😀.
Omdat mijn fietspompje eergisteren wat stroef ging haal ik hem even open om er een druppel olie in te doen. Er komt een hele plens water uit. Waar zou dat nou vandaan komen?
Als ik het pompje heb uitgedroogd en voorzien van een beetje olie, loopt hij weer lekker soepel.
Helaas ontdek ik dan ook dat het voorkant van de nippel die je op het ventiel doet eraf gedraaid is. Zonder doet de pomp het niet omdat hij dan niet goed afsluit op het ventiel. Geen idee of ik hem hiér heb verloren tijdens het schoonmaken of dat hij er onderweg al is afgevallen. Nog even lopen zoeken maar natuurlijk niet gevonden 😏. Dan maar morgen langs de fietsenmaker voor een nieuwe pomp.
Eten (macaroni), afwassen en koffiedrinken. Een rondje over de camping hoeft niet. Daar is het te klein voor. Straks nog een boekje lezen en om 10 uur weer in het mandje. Kijken of het vannacht droog blijft. En of we niet wakker worden gehouden door de kikkers in de vijver.